سالیان درازی است که تمامی افراد چه مرد و چه زن از دیرباز با موهای زائد خود کلنجار می روند که بتوانند راهی ایمن و موثر را برای حذف و از بین بردن آنها پیدا کنند. استفاده از لیزر موهای زائد تنها روش حذف موهای زائد به صورت دائمی است. این راه موثر و ایمن در تمامی جهان به خصوص ایران وایرال شده و طرفداران بسیار ی را دارد. در این روش یکسری توصیه ها را بهتر است که رعایت کنید تا اثر بخشی فوق العاده ای را در پی داشته باشد. در این مقاله به توصیه هایی که دکتر شهرزاد ترابی پور ، بهترین دکتر پوست و زیبایی در تهران در ارتباط با مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ارائه می دهد ، می پردازیم.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد - دکتر شهرزاد ترابی پور

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد :

توصیه های پس از روند لیزر بسیار مهم است. بایستی توجه بسیاری به موارد گفته شده در ادامه داشته باشید.

پروسه های جوانساز بعد از لیزر :

در روند حذف موهای زائد با استفاده از روش لیزر ، به صورت انتخابی به فولیکول های مو آسیب وارد می شود تا از کار بیافتد. فولیکول ها ارگانهای بسیار کوچکی در لایه ی میانی پوست به حساب می آیند که وظیفه رشد مو را بر عهده دارند. در نتیجه از کار انداختن فولیکول های مو موجب می شود که رشد موهای ناحیه تحت درمان به طور کامل متوقف گردد. در نهایت ، روش لیزر به فولیکول و پیاز مو آسیب وارد می کند ؛ در نتیجه بسیار مراقب باشید که آسیب ثانویه ای را به نواحی تحت نظر وارد نشود. منظور از این آسیب ها استفاده از روش هایی مانند وکس ، الکترولیز ، لایه برداری ، تاتو ، روش های جوانسازی بسیاری ، همچون هایفوتراپی ، مزوتراپی و غیره جدا خودداری کنید. در مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد به خاطر داشته باشید اگر تمایل به انجام هر یک از پروسه های جوانساز دارید بایستی با بهترین دکتر پوست تهران در رابطه با این موضوع مشورت کنید و طبق صلاحدید وی این کارها را انجام دهید. عمدتا 4 الی 5 روز پس از انجام فرایند مذکور می توانید روش های جوانسازی را که ذکر شد از سر بگیرید. خاطر نشان می شویم که به مدت یک روز بعد از روش لیزر ، استفاده از کرم های معطر و بلیچینگ را به تعویق بیاندازید.

از گرم شدن پوست بپرهیزید

لیزر باعث گرم شدن بافت فولیکول های موساز در ناحیه پوست می شود. نواحی تحت درمان بلافاصله پس از اتمام جلسات درمانی ، گرم تر از حالت عادی خواهند بود. به همین علت پس از لیزر موهای زائد بایستی از هر نوع فعالیت بدنی و یا موقعیتی که سبب گرم تر شدن پوست می شود ، دوری کنید. نکته حائز اهمیت در رابطه با مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ، بالا رفتن دمای بدن علت بروز احتمالی عوارض می شود. در طی روند ذکر شده از روش های خنک کننده استفاده می کند. اما پس از جلسه درمانی مراقبت از دمای بدن به عهده خود فرد است و مراقبت باشید که افزایش دمای بیشتری را متحمل نشوید. حداقل 48 ساعت بایستی از بالا رفتن دمای بدن پیشگیری کرد. این پیشگیری ها باعث می شود که عوارض جانبی دیگری بروز نکند.

در معرض نور خورشید قرار نگیرید

یکی از توصیه های اکید پزشکان در ارتباط با مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد در معرض مستقیم نور نبودن است. انجام روش لیزر برای حذف موهای زائد به طور انتخابی آسیب های جزئی به فولیکول و پیاز مو وارد می شود. آسیب های انتخابی به علت تراکم ملانین ها در قسمت پیاز مو می باشد. ملانین همان رنگدانه طبیعی پوست و مو به شمار می رود که در لایه های پوستی وجود دارد. نکته قابل ذکر این است که دستگاه های لیزر به نحوی ساخته شده اند که از گرم شدن و صدمه وارد کردن به رنگدانه های پوستی جلوگیری می کنند. در نهایت تاثیر ناچیزی را ممکن است بر روی بافت پوست بگذارد ، به همین علت پس ا ز لیزر موهای زائد نبایستی در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشید. زیرا دارای اشعه فرابنفش ، مضر و سرطان زا است. در حالت عادی رنگدانه های ملانین از پوست در مقابل اشعه های UV محافظت می کنند. اما طی فرایند لیزر موهای زائد مقدار اندکی از ملانین ها پوست از بین خواهند رفت و این امر موجب می شود که پوست تضعیف شود در برابر نور مستقیم آفتاب که حاوی اشعه های مضر است. در نتیجه نباید در برابر نور قرار بگیرید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد در دوره نقاهت :

پس از لیزر بر این تلاش باشید که نواحی لیزر شده را با لباس بپوشانید ، برای دیگر نواحی که نمی شود با لباس از آن ها در برابر نور آفتاب محافظت کرد بایستی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که دستگاه سولاریوم با اشعه های فرابنفش برای برنزه کردن کار می کند. در نتیجه از برنزه کردن با استفاده از این متد جدا خودداری کنید. دوره نقاهت این روش به همان 48 ساعت پس از لیزر بر می گردد دقیقا در همین بازه بایستی به نکات ذکر شده مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد  و تا حد ممکن این ساعات طلایی را به مراقبت از پوست خود بپردازید. آب استخرها دارای کلر است و این ماده محرک پوست می باشد. در پوشش لباس ها نیز به مدت دو روز دقت بالایی داشته باشید که لباس انتخابی شما بایستی کمترین برخورد را با ناحیه مورد درمان داشته باشد. زیرا سایش لباس به پوست موجب تحریک و ناراحت یخواهد بود.

اطلاعاتی که بایستی به پزشک خود انتقال دهید :

به دلیل اینکه دوره درمانی لیزر عمدتا بین 4 الی 8 ماه به طول می انجامد. امکان دارد در طول دوره درمان تغییراتی در شرایط شما رخ دهد ، لذا در صورتی که هرکدام از موارد زیر برایتان رخ داد ، حتما به بهترین کلینیک لیزر در تهران ، به دکتر شهرزاد ترابی پور اطلاع دهید :

  • دچار شدن به بیماری پوستی و یا غیر پوستی
  • تغییر در روند بیماری قلبی عروقی
  • تغییر دز داروهای مصرفی یا حتی تغییر در روند بیماری های زمینه ای
  • بارداری

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی

یک الی دو روز پس از لیزر ناحیه تناسلی به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • لباس نخی و آزاد بر تن کنید
  • از لمس کردن مکرر پوست محل تحت درمان بپرهیزید.
  • به مدت 4 الی 5 روز از وارد شدن هر نوع فشار و مالش جدا خودداری کنید
  • از انجام هرگونه فعالیت ورزشی به مدت 48 ساعت خودداری کنید

استفاده از لوازم آرایشی در مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

همانطور که می دانید لیزرموهای زائد تنها برای اندام های بدن به کار نخواهد رفت و می توان برای از میان برداشتن موهای اضافه صورت نیز از این پروسه به خوبی استفاده کرد. پس از لیزرموهای زائد صورت برخی از متقاضیان درخواست دارند که آیا می توانند در این بازه از لوازم آرایشی استفاده کنند ؟ برای پاسخ به این قبیل پرسش ها در واقع باید براساس نوع پوست و نوع دستگاه به کار رفته تصمیم گرفت اما به طور معمول در مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد می بایست بسیاری از موارد را رعایت کرد که به نتیجه بدست آمده آسیبی وارد نشود و از بروز عفونت پیشگیری کنید. به یاد داشته باشید که تمامی این موارد ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد ؛ شاید یکی بتواند در مراقبت های بعد از لیزرموهای زائد آرایش را انجام دهد و یکی دیگر بهتر است که استفاده از موارد آرایشی را به بعد از بهبودی موکول کند.

استفاده از لوسیون

در مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد عمدتا توصیه می شود که ژل یا لوسیون های مخصوصی را استفاده کنید که میزان سوزش یا التهاب احتمالی را به حداقل برسانید. بهتر است که این موارد تجویز شده را بر روی نواحی تحت درمان در مواقع شب و روز تکرار کنید. در صورت نیاز و با مشورت دکتر می توانید استفاده از این ژل را به دفعات تکرار کنید. برای کم کردن میزان التهاب و سوزش پوست در مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد می توانید علاوه بر استفاده از لوسیون میزان آب مصرفی را افزایش دهید. با این کار از دهیدراته شدن بدن به خوبی مراقبت می کنید. مصرف بیشتر مایعات در روز به خودی خود می تواند بهترین راه کار برای مقابله با التهاب باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله