امروز قصد داریم درباره پی آر پی حرف بزنیم. با پیشرفت علم پزشکی روش های تهاجمی و جراحی جای خود را به روش های غیر تهاجمی و یا کم تهاجمی تر داده است. یکی از روش های درمانی و زیبایی که امروزه در دنیا مورد استفاده و استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است ، پی آر پی می باشد. این روش را با نام پلاکت درمانی نیز می شناسند و از جمله خدماتی است که در کلینیک پوست مو و زیبایی دکتر شهرزاد ترابی پور در تهران ، به انجام می رسد.

پی آر پی - دکتر شهرزاد ترابی پور

پی آر پی ( PRP ) چیست ؟

PRP نام اختصاری Platelet-Rich Plasma است و به معنای پلاسمای غنی از پلاکت می باشد. برای اینکه با روش پلکت درمانی آشنا شوید ، ابتدا لازم است با پلاسما و پلاکت آشنایی داشته باشید. در واقع خون از 2 بخش اصلی تشکیل شده است هماتوکریت و پلاسما. سلول های خونی مانند گلبول قرمز و سفید و پلاکت ها به بخش هماتوکریت مربوط می شوند و بخش زمینه ای و مایع خون از آب و مواد محلول در آن نظیر مواد معدنی ، مواد غذایی و پروتئین ها تشکیل شده است. برای درمان PRP لازم است ابتدا توسط یک دکتر پوست و مو خوب برای پی آر پی در تهران مقداری خون از بازوی شما گرفته شود. این مقدار خون برابر با خونی است که در آزمایشگاه ها برای انجام آزمایش از شما می گیرند. نمونه خون دریافت شده را درون دستگاه سانترفیوژ قرار می دهند.

این دستگاه می تواند بخش های مختلف خون را جدا کند. به همین علت با استفاده از این دستگاه می توانیم به محلولی که غنی از پلاکت های خونی می باشد ، دسترسی پیدا کنیم. نقش اصلی پلاکت ها لخته کردن و یا جلوگیری از خون ریزی می باشد. به همین سبب می توان گفت پلاکت ها در فرآیند بهبودی و ترمیم آسیب های بافتی نقش بسیار مهمی دارند. بعد از جدا کردن اجزای خون و آماده کردن محلول پی آر پی آن را به پوست تزریق می کنند.

سه عملکرد مهم PRP بلافاصله بعد از تزریق

بعد از تزریق توسط بهترین دکتر جوانسازی پوست در تهران ، به نواحی از پوست که دچار مشکل شده است ، فاکتورهای رشد از پلاکت ها آزاد می شوند که 3 عملکرد مهم را انجام می دهند :

  • کلاژن سازی را تحریک می کنند .
  • موجب تشکیل عروق های خونی جدید می شوند.
  • موجب ساماندهی و تقسیم سلول ها می شوند.

از پی آر پی در چه مواردی استفاده می کنند ؟

از PRP یا پلاکت درمانی می توان در بسیاری از موارد استفاده نمود که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است :

  • رشد مو : امروزه بسیاری از پزشکان به منظور کاهش التهاب پوست و توقف ریزش مو از تزریق PRP استفاده می کنند. با تزریق PRP می توان ضخامت و تراکم موها را افزایش داد.
  • کاشت مو : از این پروسه در کاشت مو برای ناحیه گیرنده مو به صورت تزریق یا اسپری استفاده می کنند. با این عمل جای گیری گرافت ها با سرعت بیشتری در پوست سر انجام می شود و زخم های کوچکی که برای ناحیه گیرنده ایجاد شده است ، سریع تر بهبود پیدا می کند. همچنین PRP در کاشت مو احتمال ایجاد اسکار را از بین می برد. اگر فردی بعد از کاشت مو ، رشد موهایش ضعیف باشد ، می توان با استفاده از تزریق پی آر پی موجب رشد و تقویت موها شد.
  • بهبود وضعیت پوستی : از دیگر کاربردهای پلاکت درمانی که طرفداران بسیاری دارد ، درمان بیماری های مربوط به پوست و جوانسازی پوست می باشد. دکتر پوست مو خوب در تهران با استفاده از روش پلاکت درمانی می تواند خطوط ، چین و چروک ها ، زخم های خفیف ، جای جوش ، خشکی ، ترک پوستی و غیره را برطرف نماید.

پروسه تزریق پی آر پی در تهران توسط دکتر شهرزاد ترابی پور

کاربرد پی ار پی در جوانسازی و برطرف نمودن چروک های پشت دست

PRP یکی از کارآمدترین روش های جوانسازی ست که امروزه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است و تاثیرات زیادی در جهت پر کردن چروک و خطوط پشت دست داشته است. افزایش سن می تواند بر روی پوست دست نیز تاثیرگذار باشد و به دلیل کلاژن سازی محدود در سنین بالا ، پوست دست نیز به پیری می رسد. اغلب افرادی که پی آر پی را با هدف بهبود و برطرف نمودن چروک و خطوط پدید امده بر روی دست انجام داده اند از نتیجه آن رضایت زیادی داشته اند. علائم پیر شدن دست با افزایش سن عبارت است از:

  • کاهش حجم پوست
  • کشسانی کمتر
  • غیر قابل انعطاف بودن پوست دست
  • بروز چین و چروک
  • بیرون زدن رگ های روی دست

پیر شدن پوست دست می تواند بر بافت های عمقی پوست نیز اثر بگذارد و از لایه های روی سطح که به اپیدرمی شناخته می شوند ، به لایه های زیرین پوست نفوذ نماید. علت پیر شدن لایه رویی پوست یا اپیدرمی در معرض آفتاب قرار گرفتن بدون استفاده از مداوم و صحیح از ضد افتاب ها ، استفاده زیاد از شوینده ها و کار با مواد شیمیایی بدون استفاده از دستکش ، استعمال دخانیات و رژیم غذایی نامناسب باشند.

به طور کلی اغلب افرادی که در سنین پایین شاهد پیر شدن پوست دستهایشان می شوند ، سبک زندگی صحیحی را در جهت مراقبت های پوستی نداشته اند. در درمان با پی آر پی پزشک ابتدا با بی حسی موضعی ، ناحیه مورد نظر را جهت تزریق اماده می نماید و سپس پلاسمای غنی از پلاکت را به دست بیمار تزریق می نماید. در این روش نیاز نیست فرد دوره زمانی طولانی را برای نقاهت بگذراند و پس از گذشت تنها یک روز می تواند فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد.

توصیه های لازم جهت تزریق پی آر پی

آمده شدن برای تزریق PRP

  • توصیه می شود 2 روز قبل از تزریق مقدار فراوانی مایعات و آب بنوشید تا بدن و پوست کاملا هیدراته و پر آب باشد.
  • از 2 هفته قبل لازم است میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید و همچین از خوردن غذاهای چرب خودداری نمایید.
  • در صورتی که از دارو یا مکمل خاصی استفاده می کنید ، حتما به دکتر جوانسازی پوست تهران اطلاع دهید. زیرا برخی از داروها ممکن است موجب افزایش کبودی یا خون ریزی شوند به همین دلیل لازم است قبل از تزریق PRP مصرف آن قطع شود.

حین تزریق

درمان با PRP از زمان دریافت خون تا انجام تزریق حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه زمان می برد. در صورتی که تزریق برای بیمار آزاردهنده باشد ، می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد تا دردی احساس نشود. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد درد در هنگام تزریق نمی باشد. محلول پی آر پی را به کمک سرنگ به پوست و نواحی مورد نظر تزریق می کنند. می توان در درمان هایی که به کاشت مو مرتبط است ، محلول PRP را روی ناحیه گیرنده اسپری کرد.

بعد از انجام تزریق

توصیه های بهترین دکتر تزریق پی آر پی در تهران برای مراقبت های بعد از تزریق :

  • بعد از تزریق PRP به مدت 4 ساعت از دست زدن و لمس کردن ناحیه تحت درمان خودداری کنید تا زمانی که محل تزریق بهبود پیدا کند.
  • از آرایش کردن و استفاده از محصولات بهداشتی تا 24 ساعت بعد از تزریق خودداری نمایید.
  • از قرار دادن کمپرس گرم و یا کمپرس سرد بر روی نواحی که تزریق انجام شده است ، خودداری کنید.
  • برای استراحت کردن و خوابیدن از 2 بالش در زیر سر استفاده کنید و تلاش کنید محل درمان با بالشت تماسی نداشته باشد.
  • حتما از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید.
  • ممکن است تا یک هفته پوست کمی حساس شود. در صورتی که قرمزی و یا کبودی در محل درمان وجود داشت ، لازم است برای برطرف کردن این موضوع با پزشک مشورت نمایید.

عوارض جانبی PRP

در این روش به دلیل استفاده از پلاکت های خونی فرد ، عوارض جانبی جدی وجود ندارد. تنها ممکن است در برخی افراد درد ، حساسیت یا خون ریزی در محل درمان ایجاد شود که بسیار نادر است. بیشتر افراد بلافاصله بعد از درمان با پی آر پی می توانند به انجام فعالیت های روزانه خود مشغول شوند.

چه کسانی نمی توانند PRP دریافت کنند ؟

یک دکتر جوانسازی پوست خوب در بهترین کلینیک زیبایی تهران در محدوده سعادت آباد، برای افراد زیر تزریق پی آر پی در تهران را ممنوع می کند :

  1. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
  2. افرادی که سابقه اعتیاد به موارد مخدر یا الکل دارند. همچنین افراد سیگاری نمی توانند کاندید مناسبی برای درمان با PRP باشند.
  3. در صورتی که به بیماری های سرطان ، بیماری مزمن پوستی ، کبدی ، تیروئید مبتلا باشید یا تعداد پلاکت های خونی شما کم باشد ، ممکن است این درمان برای شما مناسب نباشد.

چگونه با استفاده از پی آر پی چروک و پف دور چشم را از بین می برند

در صورتی که نخواهیم این موضوع را بیش از حد بزرگ کنیم یکی از بهترین روش ها و کاربردی ترین آنها برای از بین بردن پف و چروک های دور چشم همین روش می باشد. بعد از انجام این پروسه سلول سازی و باز تولید بافت ها در ناحیه مورد نظر آغاز می شود و بعد از آن به طور شگفت انگیزی باعث از بین رفتن گودی و تیرگی دور چشم و پف و چروک ها در آن ناحیه می گردد. روش پی آر پی به تازگی برای انجام این پروسه و از بین بردن این مشکل مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار و منطقه تزریق نیز با توجه به شرایط و نیاز شما تعیین می شود ، اما به طور میانگین حدود 1.5 میلی لیتر در هر بار تزریق برای شما مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک کامل و مشاهده تفاوت نتیجه نهایی با قبل از انجام پروسه نیاز است ، که شما حدود سه ماه صبر کنید و بعد از گذشت این زمان مقایسه را انجام دهید. به طور کلی پی آر پی روش بسیار مناسبی هم از نظر درمانی و زیبایی پیشنهاد می شود زیرا بی خطر و بدون عوارض می باشد. همچنین زمان بر نیست و می توان آن را به سادگی انجام داد.

از بین بردن چروک ها و جوان سازی با پی آر پی در پشت دست

این روش برای از بین بردن چروک های موجود در پشت دست می باشد. با گذر زمان و افزایش سن طبیعی است ، که شما در ناحیه دست دچار بیرون زدگی رگ ها ، ایجاد چروک و سفتی تاندون ها شوید. پیری می تواند بر تمامی بافت های بدن اثر منفی بگذارد ، که ممکن است وابسته به سبک زندگی شما نیز بهتر یا بدتر باشد. این روش راه حل مناسبی برای از بین بردن تمام مشکلات مربوط به افزایش سن می باشد و جوان سازی را در تمامی بخش های بدن با کمترین دردسر انجام می دهد.

ماندگاری پی آر پی صورت

از آنجایی که کیفیت درمان و همچنین مدت زمان ماندگاری نتایج به کیفیت پوست هر بیمار ارتباط دارد نمی توان مدت زمان دقیقی را برای باقی ماندن نتایج این پروسه اعلام کرد. معمولا شما نتایج را به خصوص بعد از اولین درمان ، پس از حدود 6 ماه تا 12 ماه مشاهده خواهید نمود. نتایجی که بر اثر انجام این فرایند به دست می آورید معمولا در عرض چند هفته قابل مشاهده خواهد بود و با گذر زمان بهتر و بهتر می شوند. اما پس از انجام مکرر این درمان ، با تکمیل یک برنامه درمانی کامل و همچنین رعایت مراقبت های توصیه شده نتایج تا حدود سه سال ماندگاری دارند. برای طولانی کردن ماندگاری نتایج نیز باید با یک پزشک حرفه ای ، برای تنظیم یک برنامه مراقبت از پوست طولانی مدت ، که شامل چندین جلسه تزریق پی آر پی می باشد ، همکاری های لازم را انجام دهید. سبک زندگی ، سن ، روند پیری ، ژنتیک و غیره در میزان خوب بودن نتایج و همچنین مدت زمان ماندگاری آن ها نقش بسیار مهمی دارند.

هزینه پی آر پی صورت و دیگر نواحی پوست

هزینه دقیق این درمان بر اساس بررسی عوامل زیادی تعیین می شود. از آنجایی که نوع پوست صورت و شرایط هر فردی متفاوت می باشد ، مراحل مورد نیاز ممکن است بسیار متفاوت باشد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند در هزینه نهایی موثر باشند که از میان آن ها می توان به مهارت پزشک ، مکان و کلینیک انتخابی اشاره کرد.

پی آر پی زانو چیست و چه کاربردهایی دارد

پی آر پی زانو یکی از موثر ترین روش های درمانی است که با اثر گذاری 85 درصدی در سال های اخیر توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. اگر روش های ابتدایی درمان مانند فیزیوتراپی کمکی به کاهش درد و بهبود وضعیت مفصل زانو نکند ، در این صورت پی آر پی زانو یکی از بهترین گزینه ها برای به تعویق انداختن عمل جراحی خواهد بود. این تکنیک حاوی مقادیر زیادی پلاکت است. پلاکت بخشی از خون است که با وجود فاکتور های رشد و پروتئین در بازسازی و ترمیم بافت آسیب ، همچنین بهبود عملکرد عضلات و مفاصل بسیار تاثیر گذار است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله